طراحي سايت

چگونه يك اپليكيشن موبايل فروشگاه اينترنتي طراحي كنيم؟

از آن جا كه امروزه طراحي فروشگاه اينترنتي رشد خوبي داشته است و دز حال حاظر ميليون ها مشتري بالقه را نيز دارد، اين يك ابزار بسيار قدرتمند براي كسب و كار هاي مختلف به حساب مي آيد. اما از طرفي طراحي اپليكيشن موبايل از جمله اپليكيشن هاي فروشگاه اينترنتي بسيار وقت گير است و نياز به يك سرمايه معيني دارد. به همين جهت لازم است تا تمام عوامل توسعه اپليكيشن را از قبل در نظر بگيريم. 

ملزومات طراحي اپليكيشن موبايل براي فروشگاه اينترنتي

براي طراحي اپليكيشن براي يك فروشگاه اينترنتي عالي، ابتدا بايد بدانيم كه ملزومات اساسي براي اين نوع محصول چيست.

امنيت: معمولا اپليكيشن هاي موبايل فروشگاهي از عمليات هاي خريد پشتيباني مي كنند. يك برنامه جايي است كه مشتريان پول خود را براي دريافت كالاها يا خدمات شركت قرار مي دهند. اين موضوع منجر به ضرورت ارائه يك سطح مناسب امنيت مي شود. همچنين، اين مهم ترين عامل براي افرادي است كه از اپليكشن هاي فروشگاه اينترنتي استفاده مي كنند. مسئله امنيت، محبوبيت اپليكيشن و شهرت شركت را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. وجود سطح بالايي از امنيت استدلالي براي كاربران جهت شروع استفاده از يك اپليكشن است.

ارگونوميك: طراحي اپليكيشن موبايل بايد طوري باشد كه استفاده از آن آسان باشد. كاربر نبايد ساعت ها وقت صرف كند و يا راهنمايي ها را دنبال كند تا ياد بگيرد كه چگونه از برنامه شما استفاده كند. اپليكيشن شما نبايد شامل اشكال يا عناصر گيج كننده باشد. همه چيز بايد روشن و ساده باشد. تمام اطلاعات غير ضروري نيز بايد حذف شود.

ثبات و پايداري: ثبات يك اپليكيشن فروشگاه اينترنتي بسيار مهم است. يك برنامه بايد پايدار باشد، هيچ بهانه اي براي آن وجود ندارد. مشتري نبايد احساس كند كه پول خود را صرف چيزي مي كند كه در عوض آن خدمات عالي دريافت نخواهد كرد.

البته، تقريبا غيرممكن است كه يك برنامه بدون هيچ اشتباهي طراحي شود. به همين جهت تست اپليكيشن، بازخورد مشتريان، تجزيه و تحليل گزارش خطا ها، به روز رساني و رفع اشكالات منجر مي شود كه برنامه شما پايدار تر شود.

سرعت: نكته ديگري كه بايد در نظر بگيريد اين است كه چگونه يك اپليكيشن موبايل براي فروشگاه اينترنتي شما سريع كار مي كند. يك برنامه نبايد تاخير داشته باشد و بايد سريعا به دستورات كاربر پاسخ دهد. اين نكته ضروري است كه بايد زمان تأخير به حداقل برسد تا بهترين تجربه ممكن را براي كاربران ايجاد نمايد.

اگر مي خواهيد يك اپليكيشن موبايل براي IOS و اندرويد ايجاد كنيد، بايد ويژگي هاي سيستم هاي عامل و دستگاه ها را نيز در نظر بگيريد. طراحي يك برنامه كاربردي نيز اهميت دارد. يك برنامه بايد به خوبي نمايش داده شود، به طوري كه مردم دچار خستگي نشوند.

طراحي فروشگاه اينترنتي 

اجزاي پرداخت الكترونيكي در يك اپليكيشن فروشگاهي

يكي از مهم ترين موضوعاتي كه در هنگام طراحي يك اپليكيشن موبايل براي فروشگاه اينترنتي بايد مورد توجه قرار گيرد، يكپارچگي سيستم پرداخت است. براي اين منظور بايد يك دروازه و پردازنده پرداخت را به برنامه خود اضافه كنيد.

دروازه پرداخت: اين يك رابط كاربري است كه مشتري و سيستم پرداخت را به هم متصل مي كند. دروازه پرداخت بسيار مهم است، زيرا سطح امنيتي روش پرداخت را تعيين مي كند. پس از كليك بر روي دكمه "خريد"، دروازه پرداخت شروع به كار مي كند. اطلاعاتي را كه فرد ارائه مي دهد رمزگذاري مي كند: شماره كارت اعتباري، اطلاعات شخصي و اطلاعات تماس و غيره. همچنين شما مي توانيد از يك سيستم امنيتي كه از قبل وجود دارد استفاده كنيد.

پردازنده پرداخت: اطلاعات از طريق يك دروازه پرداخت به مرحله بعدي منتقل مي شوند. اين قلب سيستم پرداخت و جايي است كه روش هاي اصلي اجرا مي شوند. داده هاي ارائه شده توسط يك مشتري به يك پردازنده پرداخت منتقل مي شود. سپس، اين اطلاعات را به بانك با تمام جزئيات لازم ارسال مي كند.

بانك داده ها را پردازش مي كند و پاسخ مي دهد. يك پردازنده پرداختي از بانك پاسخ را دريافت كرده و تعيين مي كند كه آيا معامله تاييد يا رد مي شود. در صورتي كه معامله تاييد شد، روند با موفقيت به پايان رسيد. اگر تراكنش رد شد، به مشتري اطلاع مي دهد كه وجوه مالي منتقل نشده است.

پردازنده پرداخت جزء اصلي ترين ماژول هاي پرداخت يك اپليكيشن فروشگاهي محسوب مي شود، بنابراين بايد پايدار باشد. علاوه بر اين، خطاها بايد كاملا حذف شوند. چنين اجزايي بايد با دقت آزمايش شوند تا مطمئن شويم همه چيز درست كار مي كند.

سيستم پرداخت فروشگاه 

ايده هايي براي طراحي اپليكيشن موبايل فروشگاه اينترنتي

در اينجا برخي از ايده هايي را قرار داده ايم كه مي توانيد در هنگام طراحي اپليكيشن موبايل فروشگاه اينترنتي پياده سازي كنيد. اين مثال ها براي شركت هاي استارت آپي نيز كاربرد دارند.

ارائه يك طيف وسيعي از كالاها (مثل لباس)، يك ايده عالي براي طراحي اپليكيشني است شبيه به اينستاگرام نمايش داده مي شود، جايي كه مشتري نوعي "خوراك خبري" را با پيشنهادات شركت مي بيند. مشتري يك تصوير لباسي كه دوست دارد لمس مي كند و آن را به سبد خريد اضافه مي كند.

حراج. فرد مي تواند يك مزايده با پارامترهاي مشخصي از پيشنهادات را شروع كند، مانند حداكثر تعداد شركت كنندگان، قيمت شروع و غيره. بنابراين، يك اپليكيشن ممكن است مدل حراج زندگي واقعي را ايجاد نمايد.

پيدا كننده محصول. يكي ديگر از ايده ها اين است كه راه حلي ارائه دهيم كه به مردم كمك مي كند چيزي را پيدا كنند كه به دنبال آن هستند. مشتري يك عكس از محصولات را كه مشابه با يك پيشنهاد شما است (يا پيدا مي كند) مي برد و آن را به برنامه ارسال مي كند. سپس، برنامه به او كمك مي كند تا همان محصول را در فروشگاه اينترنتي خود پيدا كند.

ويرايشگر طراحي. اگر شركت شما لباس هايي با طراحي سفارشي را ارائه مي دهد، فرض كنيد كه يك اپليكيشن طراحي كنيد تا مشتريان بتوانند طراحي لباس مورد نظر خود را انتخاب كنند. اين گزينه خوبي براي ايجاد يك طرح با تصاوير است و يك ويرايشگر را نشان مي دهد كه به افراد اجازه مي دهد لباس شخصي خود را ايجاد كنند. به عنوان مثال، يك فرد مي تواند يك تي شرت سياه را انتخاب كند و تصاوير مختلفي را كه روي آن چاپ مي شود اضافه نمايد. ويرايشگر بايد داراي لايه ها و ابزارهايي باشد كه به مشتريان اجازه مي دهد رنگ عناصر را تغيير دهند.

اپليكيشن فروشگاه 

جزئياتي درباره طراحي اپليكيشن موبايل فروشگاهي

براي طراحي اپليكيشن موبايل فروشگاه اينترنتي به يك تيم نياز داريد كه شامل طراح، مدير پروژه، يك توسعه دهنده بك اند و دو برنامه نويس موبايل باشد. توجه داشته باشيد كه هر بخش از برنامه به صرف كردن مقدار مشخصي زمان نياز دارد كه بهتر است از ابتدا پروژه براي آن برنامه ريزي انجام دهيد. ويژگي هاي اصلي كه اين اپليكيشن بايد داشته باشد عبارتند از:

  • مشخصات كاربر كه شامل اطلاعات شخصي، نماد و تاريخ خريد، ليست علاقه مندي ها و غيره باشد.
  • خوراك هماهنگ شده كه در زمان واقعي به روز مي شود و شامل دسته ها و كالاها مي شود.
  • جستجو و فيلتر كردن كالاها
  • مجوز امن و حفاظت از برنامه در برابر حملات و هك شدن
  • يكپارچگي سيستم هاي پرداخت
  • بخش نظرات و پيشنهادات با پشتيباني فيدبك ها(مانند چت)
  • رديابي تحويل سفارشات
  • سيستم بازپرداخت

چگونه طراحي اپليكيشن به بهترين شكل ممكن انجام مي شود؟

طراحي اپليكيشن موبايل 

توسعه اپليكيشن هاي فروشگاهي پس از انتشار برنامه متوقف نمي شود. مهم اين است كه به كار ادامه دهيد تا كار را بهتر انجام دهيد، سريع تر كار كنيد و خطاها را براي ارائه بهترين خدمات ممكن به مشتريان بالقوه برطرف كنيد. 

تجزيه و تحليل اين كه مردم از نرم افزار شما استفاده مي كنند و بازخوردي را كه از آنها دريافت مي كنيد را مطالعه كنيد. سرويس Google Analytics يك منبع داده مفيد است. اين براي درك اينكه چگونه افراد با برنامه شما ارتباط برقرار مي كنند به شما اطلاعاتي را كه نياز داريد، ارائه مي دهد. همچنين توجه داشته باشيد كه رتبه بندي برنامه در فروشگاه هاي تلفن همراه نيز مهم است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1397/3/12 ساعت: ۱۰ توسط:nopardazco :

نكات طراحي اپليكيشن موبايل

طراحي ضعيف باعث ميشود تا كاربران نتوانند از بسياري از اپليكيشن هاي آندرويد و iOS براحتي استفاده كنند. در اين مقاله به ده نكته اشاره ميشود كه با لحاظ كردن آنها در طراحي، استفاده از اپليكيشن ها براي كاربران آسان خواهد شد.
اينگونه بنظر مي رسد كمپاني هاي مديا به اپليكيشن هاي موبايل كه طراحي بدي دارند تمايل بيشتري دارند. طراحي اپليكيشن موبايلخوب ضروريست، هرچند كه سالهاست اپليكشيشن هاي بد فروشندگان و فروشگاههاي 
IT اين ضرورت را ناديده گرفته اند. در كانتكست موبايل طراحي خوب اهميت بيشتري دارد زيرا اسكرين هاي كوچك موبايل و محيط ناپايدار اجرايي آن استفاده از اپليكيشن را دشوارتر ميكند.
اما نقش توسعه دهندگان چيست؟ و كاربران بايد درجستجوي چه باشند؟ آقاي 
Micheal Griffith مدير يك فروشگاه توسعه ي اپليكيشن موبايل كه اپليكيشن هاي آن به زيبايي طراحي شده اند، ده اصل را عنوان كرده كه با رعايت اين ده اصل اپليكيشن هاي بهتري طراحي خواهيد كرد:

ويژگي هاي يك پلتفرم را به پلتفرم ديگر منتقل نكنيد. ظاهر و احساسي كه يك پلتفرم به كاربران منتقل ميكند، مختص همان پلتفرم بوده و يكي از دلايل انتخاب آن پلتفرم توسط كاربر است. بعلاوه قابليت هاي هر پلتفرم برمبناي آنچه ارائه ميدهد از ساير پلتفرم ها متفاوت است، بنابراين توسعه دهندگان بايد تصميم بگيرند كه آيا انتقال يك اپليكيشن به همه ي پلتفرم هاي الزامي است يا خير. آنها بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه يك پلتفرم در مقايسه با ساير پلتفرم ها كارايي بيشتري دارد.
براي طراحي اپليكيشن هاي سازماني كه در چندين كانتكست و دستگاه استفاده ميشوند درجه ي استاندارد سازي بايد بيشتر باشد تا كاربران بتوانند آنچه را در حيطه كاري آنها بوده و در همه دستگاهها آشناست را انجام دهند. به آنها اطمينان خاطر دهيد بي آنكه دغده اي براي كاهش زمان يادگيري و نوع دستگاه داشته باشند مي توانند آنچه بايد را انجام دهند. در اين مورد اپليكيشن بيش از نوع دستگاه در مركز تجربه كاربري قرار دارد. درحاليكه در اپليكيشن هاي معمولي خود دستگاه در مركزيت تجربه كاربريست. بعلاوه نبايد فرضيات بنيادين واسط كاربري از پلتفرم در تعاملات ابتدايي اپليكيشن مانند دسترسي به منوها را ناديده نگرفت.
از محدوديت هاي موبايل بويژه اسمارت فون براي خلاقيت بهره ببريد. بعنوان مثال مي توان از يك اپليكيشن براي تشخيص چهره استفاده كرد تا بجاي برش تصوير بصورت دستي auto crop در مركز فوكوس تصوير انجام شود.
استفاده بهينه از آندسته از قابليت هاي موبايل كه در كامپيوتر وجود ندارند. بعنوان مثال مي توان از دوربين گوشي براي كاستن از پيشنهادها در جستجو يا  supplierها استفاده كرد. استفاده از سنسورها بويژه جاهايي كه ديتاي اضافي آنها مي تواند از تلاش كاربر يا اپليكيشن بكاهد.
سهولت طراحي. طراحان جوان معمولا از متن هاي كوچك و لي اوت هاي دشواري استفده ميكنند كه خواندن و ضربه زدن هاي دقيق را براي كاربران مسن تر دشوار ميكند. از افكت Retina استفاده نكنيد زيرا در حال حاضر پيكسل هاي كوچكتري وجود دارند كه متن را حتي در سايزهاي كوچكتر از لحاظ فني خواناتر ميكنند. چشم هاي انسان با عبور از سن سي و پنج سالگي قادر به خواندن متن هاي خيلي كوچك نمي باشد. بنابراين بهتر است از طراحي قابل تطبيق استفاده شود كه لي اوت را برطبق اندازه متن تنظيم ميكند. رابط كاربري سايز متن در iOS7 حجم كدنويسي براي آيفون ها و آي پدها را كاهش ميدهد.
پروتوتايپ ها و مدل هاي تستي را روي دستگاه و اپليكيشني كه اجرا خواهد شد به مشتري يا كاربران نشان دهيد.  پي دي اف يا فوتوشاپي كه روي اسكرين كامپيوتر تست شود نمي تواند بازتاب دقيقي از چيزي باشد كه در اسكرين موبايل يا تبلت نمايش داده ميشود. بعلاوه تعاملات آنها از قبيل تاچ، سوايپ و تايپ نيز يكسان نيست. آنچه كه در اسكرين هاي بزرگ با ماوس و كيبورد بخوبي كار ميكند ممكن است در تاچ اسكرين هاي كوچك وحشتناك بنظر برسد. برعكس اين مورد نيز صادق است آنچه كه در گوشي هاي موبايل بخوبي كار ميكند مي تواند در اسكرين كامپيوتر عملكرد ضعيفي داشته باشد. بنابراين پروتوتايپ ها و نمونه هاي تستي را در كانتكست درست به مشتري نشان دهيد.
آشنايي با تشبيهات ((Metaphors تشبيهات گرافيكي جهاني اندكي وجود دارند. شما مي توانيد روي افرادي حساب كنيد كه با تصاوير آنالوگ قديمي مانند اسكرين هاي تلوزيون، كنترل هاي راديو، نوار ضبط و غيره آشنايي دارند. نسل هاي جوانتر با آنها آشنايي ندارند حتي اگر در فيلم هاي قديمي ديده باشند. هرچند آيكونوگرافي از لحاظ نظري امكان طراحي جهاني بيشتري را ميسر ميكند اما بسياري از زمينه هاي آنالوگ براي آيكون ها چندان آشنا نبوده و كاربران را گيج ميكنند. استفاده از متن حتي درصورت نياز به لوكاليزيشن مي تواند بهتر باشد.
اجتناب از سادگي بيش از حد هنگاميكه همه چيز از قبيل رنگ، وزن و غيره شبيه يكديگرند. سادگي بيش از حد درست به گيج كنندگي پيچيدگي زياد است چراكه هردو در تمركز كاربر روي وظايف يا محتوا اخلال ايجاد ميكنند.
طراحي apps نه applications. هرچه اپ پيچيده تر باشد استفاده از آن و نويگيت دشوارتر خواهد بود، بخصوص در گوشي هاي هوشمند و شرايطي مانند نور كم يا زياد و موقعيت كاربران(حالت ايستاده يا نشسته). درصورت تعداد زياد كارايي هايي كه براي ارائه داريد مي توانيد آنها را ميان مجموعه اي ازاپ هاي مرتبط تقسيم كنيد. به اين ترتيب هر اپ بر يك كارايي متمركز ميشود و بار اضافي به آن وارد نميشود. عدم پيچيدگي بيش از حد و گمراه كننده يك ضرورت محسوب ميشود.
طراحي براي لايه هايي از تجربه. كاربراني كه براي نخستين بار از يك اپليكيشن تازه وارد شده به بازار استفاده ميكنند بايد چيزي ارزشمند و ويژه در آن احساس كنند. كاربران آتي نيز بايد فوايد بيشتر و با دسترسي آسان آنرا دريابند. افرادي كه بطور مرتب از يك اپ استفاده ميكنند معمولا بدنبال كاربردي عميق تر براي استفاده مداوم و پايدار هستند. يك نمونه ي خوب از چنين اپي، Flipboard مي باشد.
انتقال ديتا به كاربران در كانتكست. برخي تكنيك ها براي غني تر كردن تجربه كاربري از حركت(motion) و تغيير((transitions استفاده كرده و ارزش اپ طراحي شده را به كاربران منتقل كرده و آنها را وادار به جستجوي آن نميكنند.

برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1397/1/15 ساعت: ۰۷ توسط:nopardazco :

http://nopardazco.com